معرفی انواع دمنوش های گیاهی


دمنوش نوعی نوشیدنی گیاهی است که با استفاده از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوست میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل حل در آب است، بصورت خشک یا تازه تهیه می‌شود. دم کردن گیاهان و میوه‌ها یا گرفتن عصاره آن‌ها یکی از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های مصرف داروهای گیاهی است. روش تهیه انواع دمنوش‌ های گیاهی به این صورت است که ابتدا روی گیاه که به طرز صحیحی خرد شده آب جوش می‌ریزند، سپس آن را به مدت ۵-۳ دقیقه در یک ظرف در بسته شیشه‌ای یا چینی مثل قوری یا لیوان می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و سپس مایع را از کاغذ صافی رد کرده و می‌نوشند.
در ایران از گذشته بسیار دور مصرف انواع دمنوش‌ گیاهی مرسوم بوده اما در سال‌های اخیر، علاقه دوباره به دمنوش‌های گیاهی و میوه‌ای به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. دلایل این علاقه روزافزون را می‌توان در موارد مختلفی جستجو کرد. برخی افراد برای بهره‌ بردن از فواید درمانی از این دمنوش‌ها استفاده می‌کنند. برخی برای تنوع بخشیدن به نوشیدنی روزانه و بعضی نیز به خاطر اینکه دمنوش را یک نوشیدنی شیک می‌دانند، برای پذیرایی از آن استفاده می‌کنند.

نکته قابل توجه در مصرف این دمنوش‌ها این است که با اینکه گیاهان دارویی منشاء طبیعی دارند و در مقایسه با داروهای شیمیایی عوارض کم‌تری ایجاد می‌کنند، اما مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از این گیاهان می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف دمنوش‌ها نیز همانند داروهای شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد.

تفاوت انواع دمنوش های گیاهی با چای

چای نوعی نوشیدنی است که از برگ گیاهی به نام کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود. مانند چای سیاه یا چای سبز اما دمنوش یا چای گیاهی از برگ، گل، پوست درخت (مانند دارچین)، میوه، ریشه و یا دانهٔ گیاهانی بخصوصی به غیر از کاملیا سیننسیس تهیه می‌شود.

تفاوت دمنوش با جوشانده

در دمنوش گیاه را کمی کوبیده و در آب جوشیده شده به مدت چند دقیقه در حالی که در ظرف بسته است، روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند. نوشیدنی حاصل از گل گاوزبان، گل ختمی، به لیمو، سنبل الطیب نوعی دمنوش گیاهی است.
در مقابل اگر گیاه را مستقیم با آب سرد یا گرم بجوشانند، جوشانده‌ای بدست می‌آید که خاصیت و اثر آن قوی تر از دمنوش است، چرا که حین جوشاندن مواد بیشتری از گیاه خارج می‌شود. بسیاری از گیاهان باید به صورت دم کرده استفاده شود و اگر بر اثر ناآگاهی یا غفلت جوشانده شود، خاصیت آن تغییر می‌کند و گاهی موادی از گیاه آزاد می‌شود که دارای عوارض ناگواری خواهد بود.
در سایت ستاره مجموعه‌ای کامل و جامع از انواع دمنوش‌ های گیاهی همراه با طرز تهیه، طریقه و مقدار مصرف و همچنین عوارض و مضرات مصرف این دمنوش‌ها برای شما گردآوری شده است. امیدواریم از این مجموعه به بهترین نحو استفاده کنید.

منبع : drinknewsha.com

[ بازدید : 360 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ ] [ 16:50 ] [ سارا بیات ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]