دلار، طلا یا بورس؟!


در شرایطی مثل شرایط فعلی کشور ایران که نرخ تورم بسیار بالا است، بسیاری از مردم به دنبال راه‌هایی می‌گردند که بتوانند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. برخی دلار می‌خرند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند در طلا سرمایه‌گذاری کنند. در این بین عده‌ای نیز با هزاران امید سرمایه‌ی خود را وارد بازار بورس می‌کنند.

هر کدام از این بازارها مزایا و معایب خاص خود را دارند. مهم‌تر از آن اینکه برای دریافت بهترین بازدهی از بین بازارهای موجود، زمان ورود و خروج به این بازارها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که هنوز نمی‌داند سرمایه‌ی خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کند یا به فکر خرید دلار و طلا باشد، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را از دست ندهید.

در ادامه ابتدا در مورد هر سه بازار دلار، طلا و بورس صحبت کرده و بررسی می‌کنیم که در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در کدام یک به نفع ما خواهد بود. لطفاً همراه ما باشید.

سرمایه گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا از طریق خرید طلای زینتی، انواع سکه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس انجام می‌شود.

برای سرمایه‌گذاری در طلا راه‌های مختلفی وجود دارد. اولین و ساده‌ترین راه که همه‌ی مردم با آن آشنا هستند، خرید طلای زینتی از طلافروشی‌ها است. علاوه بر این، امکان خرید ربع سکه، نیم سکه، تمام سکه و سکه گرمی نیز وجود دارد.

روش دیگری که بسیار از مردم به ویژه در سال‌های اخیر به آن روی آورده‌اند، استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا در بورس است.

در این روش شما در واقع تنها سرمایه‌ی اولیه را تامین می‌کنید و عملیات سرمایه‌گذاری در آن توسط سبدگردان‌ها و متخصصان انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق بورس نیز به معامله انواع سکه بپردازید.

طلا از گذشته‌ی بسیار دور به عنوان یک دارایی با ارزش شناخته می‌شود و برای همین، احتمال کاهش قابل توجه ارزش آن بسیار کم است. از طرف دیگر نقدشوندگی آسان طلا و سکه باعث می‌شود هر زمان که خواستید در کمترین زمان طلاهای خود را به پول نقد تبدیل کنید.

از دیگر خوبی‌های سرمایه‌گذاری در طلا می‌توان به بازدهی خوب آن در بلند مدت، محافظت از ارزش سرمایه در مقابل تورم، ریسک کم و تاثیرپذیری سریع آن نسبت به شوک‌های اقتصادی اشاره کرد.

اما خرید طلا نیز مانند هر بازار دیگر نیازمند دانش و تخصص کافی است. افراد زیادی هستند که به دلیل نداشتن اطلاعات کافی متحمل ضررهای جبران‌ناپذیری شده‌اند. به عنوان مثال، باید بگوییم که طلاهای دارای جواهر و سنگ در زمان داد و ستد باعث کاهش سود سرمایه‌گذار می‌شود.

به عبارت دیگر، در هنگام خرید چنین طلاهایی، هزینه‌ی جواهر و سنگ را می‌پردازیم، ولی در هنگام فروش هزینه‌ی آن از مبلغ دریافتی ما کم می‌شود. بنابراین کسی که از این موضوع اطلاع نداشته باشد ممکن است در نهایت متضرر شود.

موضوع دیگر بحث دست دوم شدن طلا در هنگام فروش است. برای همین معمولاً پیشنهاد می‌شود، اگر با هدف سرمایه‌گذاری طلا می‌خرید به سمت طلاهای دست دوم بروید. اگر هم به دنبال خرید طلای زینتی هستید، بهتر است طلاهایی را انتخاب کنید که اجرت ساخت آن‌ها کمتر است.

به این نکته هم توجه داشته باشید که قیمت طلا در ایران به نرخ جهانی اونس طلا نیز بستگی دارد. بنابراین، حتی اگر شرایط داخلی کشور از نظر اقتصادی مساعد باشد و قیمت طلا در سطح جهان با کاهش مواجه شود، احتمال کاهش قیمت طلا در ایران نیز وجود خواهد داشت.

سرمایه گذاری در دلار

برای سرمایه‌گذاری در طلا باید از صرافی‌های مجاز دلار بخرید یا اگر با ارزهای دیجیتال آشنا هستید، تتر بخرید.

خرید دلار یکی دیگر از روش‌هایی است که گروهی از سرمایه‌گذاران برای فرار از آسیب‌های تورم به آن روی می‌آورند. برای خرید دلار باید به صرافی‌های معتبر مراجعه کنید که البته محدودیت ۲۰۰۰ دلاری برای آن در نظر گرفته شده است. این یعنی اگر قصد خرید بیش از ۲ هزار دلار داشته باشید، فعلاً امکان آن وجود ندارد و باید از روش‌های جایگزین استفاده کنید.

این روزها با همه‌گیر شدن ارزهای دیجیتال امکان خرید ارز دیجیتال «تتر» (Tether) با نماد USDT نیز وجود دارد که معمولاً قیمت آن نسبت به بازار فیزیکی کمی بیشتر است.

ضمن اینکه خرید تتر ریسک‌ها و خطرات خاص خود را نیز به همراه دارد و ممکن است در صورت نداشتن دانش کافی سرمایه‌ی خود را از دست بدهید.

در شکل‌گیری نوسانات قیمت دلار نیز عوامل زیادی دخیل هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عرضه و تقاضا، تحریم‌های وضع شده علیه کشور، وضعیت معیشیتی و اقتصادی، ذخایر ارزی و سیاست‌های دولت اشاره کرد.

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بورس از طریق خرید و فروش سهام شرکت‌ها و استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری محقق می‌شود.

بورس بازار بزرگی است که روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد از آن وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین بخش‌های بورس به خرید و فروش سهام شرکت‌ها مربوط می‌شود و برای همین به بازار بورس بازار سهام نیز گفته می‌شود.

اگر بخواهیم ساده بگوییم، برای کسب درآمد در بورس باید سهام یک شرکت را در قیمت پایین خریده و در قیمت بالا بفروشید. علاوه بر این، به جز کسب سود از نوسان قیمت سهام یک شرکت، می‌توان از تقسیم سود سالیانه آن نیز کسب سود داشت.

علاوه بر این، می‌توانید از بخش‌های دیگر بورس مثل سبدگردانی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بورس کالا و غیره نیز استفاده کرده و به کسب درآمد فکر کنید.

یکی از خوبی‌های بورس این است که حتی با سرمایه‌ی کم نیز می‌توان سرمایه‌گذاری در آن را شروع کرد. مهم‌تر از همه اینکه تنها با داشتن یک کامپیوتر و اتصال اینترنت نیز می‌توانید از هر کجای ایران در بورس سرمایه‌گذاری کنید.

اما فراموش نکنید که بازار بورس بازاری پیچیده است و بسیاری از رقبای شما در آن افراد حرفه‌ای و متخصص هستند. برای همین اگر بدون دانش و آگاهی کافی وارد بورس شوید احتمال ضررهای هنگفت نیز وجود خواهد داشت.

نکته‌ی مهم دیگر در مورد بورس این است که احتمال نشان دادن عکس‌العمل معکوس نسبت به یک عامل خارجی وجود دارد. به عبارت دیگر ممکن است یک عامل محرک پیش‌بینی‌نشده باعث افزایش قیمت طلا شود ولی تاثیر منفی روی بورس بگذارد.

https://hoseinifinance.com/blog/gold-bourse-dollar/


[ بازدید : 286 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ ] [ 21:55 ] [ سارا بیات ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]