تفاوت‌ کیف پول گرم و سرد چیست؟


ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند و دارایی‌های دیجیتال افراد صرفاً به‌صورت یک عدد در کیف پول نمایش داده می‌شود. کیف پول ارز دیجیتال همان آدرس ولت مربوطه در بلاک چین است.

کیف پول‌ها ارز دیجیتال از لحاظ اتصال به اینترنت به دو دسته‌ی کیف پول‌های گرم و کیف پول‌های سرد تقسیم می‌شوند. البته نوع دیگری از کیف پول‌ها با عنوان کیف پول کاغذی نیز وجود دارند و برخی آن‌ها را یک دسته‌ی جدا و برخی به عنوان زیر مجموعه‌ی کیف پول سرد در نظر می‌گیرند.

هر کیف پول حداقل ۲ رمز یا شناسه‌ی منحصربه‌فرد دارد که به آن‌ها کلید عمومی و خصوصی گفته می‌شود. «کلید عمومی» (Public Key) همان آدرس کیف پول است و می‌توانید آن را به دیگران بدهید تا برای‌تان پول ارسال کنند و «کلید خصوصی» (Private key) که اجازه‌ی برداشت حساب به‌وسیله‌ی‌ آن صادر می‌شود و فقط باید در اختیار صاحب کیف پول باشد.

امن‌ترین حالت استفاده از کیف پول این است که کلیدهای خصوصی به جز شما در اختیار هیچ کسی قرار نگیرد و جای دیگری ثبت و نگهداری نشود. این نکته تفاوت بسیاری از کیف پول‌ها را با هم مشخص می‌کند. در این مقاله تصمیم داریم با مفهوم کیف پول سرد و گرم آشنا شویم و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم و ببینیم چه تفاوت‌هایی با هم دارند تا در نهایت بتوانیم با توجه به نیاز خود، کیف پول مناسبی برای استفاده انتخاب کنیم.

کیف پول سرد

«کیف پول سرد» یا کولد ولت (Cold Wallet)‌ در اصطلاح به دستگاه‌های سخت‌افزاری خاصی گفته می‌شود که برای نگهداری فیزیکی ارزهای دیجیتال ساخته شده‌اند. کیف پول سرد (کیف پول سخت‌افزاری) از نوع کیف پول غیرمتصدی (non-custodial) است؛ به این معنی که تنها دارنده‌ی کیف پول، کلیدهای خصوصی را در اختیار دارد.

کار اصلی‌ای که یک کیف پول سرد انجام می‌دهد این است که پروسه‌ی برداشت و انتقال موجودی از کیف پول را به یک دستگاه فیزیکی مرتبط می‌کند. ارتباط با کیف پول سرد از طریق یک برنامه‌ی رابط که روی سیستم عامل کامپیوتر نصب می‌شود صورت می‌گیرد.

بسیاری از افراد چون موجودی خود را در آن مشاهده می‌کنند، این‌طور فکر می‌کنند که ارز دیجیتال واقعاً درون این کیف پول‌ها نگهداری می‌شود،‌ در صورتی که این چنین نیست. چیزی که درون یک کیف پول نگهداری می‌شود، صرفاً کلید خصوصی و عبارات بازیابی کیف پول است. همین! دارایی واقعی شما درون بلاک چین ذخیره شده و کیف پول سرد یک رابط کاربری فیزیکی است که مدیریت کلیدهای خصوصی را به‌صورت امن و بدون ارسال به فضای اینترنت انجام می‌دهد.

نوع دیگری از کیف پول سرد نیز وجود دارد که «کیف پول کاغذی» (Paper Wallet) نام دارد. همان‌طور که از اسمش پیداست، این کیف پول یک تکه کاغذ است که آدرس عمومی و کلید خصوصی روی آن چاپ می‌شود. پس باید در جایی امن و دور از دسترس دیگران نگهداری شود. زمانی که بخواهیم از موجودی کیف پول کاغذی برداشت انجام دهیم، می‌توان آن را توسط یک کیف پول گرم اسکن کرد و از رابط کاربری کیف پول گرم استفاده کرد.

ویژگی‌های Cold Wallet

  • به خاطر عدم اتصال به اینترنت، امکان هک شدن کلیدهای خصوصی وجود ندارد و ایمن‌ترین حالت ممکن برای نگهداری از ارزهای دیجیتال هستند.
  • اکثر این کیف پول‌ها بسیار کوچک و ظریف ساخته شده‌اند و می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی با خودتان حمل کنید. پس همیشه ارزهای دیجیتال‌تان در کنار شما هستند.
  • کیف پول‌های سرد رایگان نیستند و برای استفاده باید آن‌ها را خریداری کنید و میانگین قیمت آن‌ها حدود ۸۰ دلار است.

از شرکت‌هایی که کیف پول سرد یا سخت افزاری تولید می‌کنند، «ترزور» (Trezor)، «لجر» (ledger) و «کیپ‌ کی»‌‌ (KeepKey) هستند. دو مدل لجر و ترزور بسیار پرکاربرد هستند و در ایران هم به‌راحتی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

کیف پول گرم

«کیف پول گرم» یا هات ولت (Hot wallets) (یا کیف پول نرم‌افزاری) رایج‌ترین ابزار نگهداری ارز دیجیتال است و به سه نوع دسکتاپ، موبایلی و تحت وب تقسیم می‌شود. کیف پول گرم هم می‌تواند از نوع متصدی (custodial) و هم غیر متصدی (non-custodial) باشد، به این معنی که برخی کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی شما را سمت خودشان نگهداری می‌کنند و برخی هم نگهداری از کلید خصوصی را به کاربر می‌دهند.

کیف پول‌های گرم تنوع بسیار بیشتری نسبت به دیگر کیف پول‌ها دارند. خیلی از آن‌ها در کنار قابلیت اصلی نگهداری ارز دیجیتال، امکاناتی مثل تبدیل ارزها به یکدیگر (swap)،‌ صرافی داخلی و استیکینگ (staking) برخی ارزها را هم ارائه می‌دهند.

از معروف‌ترین کیف پول‌های گرم می‌توانیم «اکسدوس» (Exodus)، «الکتروم» (Electrum)، «کوین‌بیس» (CoinBase)، «تراست ولت» (Trust Wallet) و «لومیم (Lumi) را نام ببریم.


[ بازدید : 281 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ ] [ 19:14 ] [ سارا بیات ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]