تفاوت شاخص کل با شاخص هم وزن در بورس ایران


شاخص هم وزن و شاخص کل

حاصل ضرب تعداد سهام با قیمت هر ارزش هر شرکت را در بورس ایران نشان می دهد. هر چقدر که ارزش سهام شرکت بیش تر باشد به همان اندازه ارزش همان شرکت در بورس ایران بالاتر خواهد بود. این نوع شاخص نشان دهنده تغییرات قیمت در بورس ایران است و هرگز سود را نشان نمی دهد. افزایش درصدی شاخص کل نشان می دهد که قیمت سهام شرکت ها نیز به همان اندازه افزایش یافته است.

در اصل با استفاده از این شاخص، سرمایه گذاران و خریداران سهام فرصتی به دست می آورند تا با انجام تحلیل های بنیادی و تکنیکال، وضعیت شرکت را پیش از خرید سهام مورد بررسی قرار دهند.

البته زمانی که تفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن را دریابید، متوجه می شوید که کدام یک از این دو شاخص از اهمیت بیشتری برخوردار است. با کسب اطلاع در خصوص شاخص هم وزن شما می توانید ورود و خروج نقدینگی را در بازار بورس بررسی کنید، در حالی که شاخص کل میانگینی از تمام بازار بورس بوده و در پرتفوی هر سهامداری قابل مشاهده است.

متوقف سهام شرکت به این معنی است که آخرین قیمت معامله سهام مدنظر گرفته می شود. هر گونه تغییر در قیمت سهام کل، بر قیمت سهام شرکت ها تاثیر خواهد گذاشت. میانگین شاخص کل ، میانگین کل بازار را نشان می دهد. هر چقدر سهام شرکتی بیش تر باشد به همان اندازه ارزش بورس همان شرکت بالا خواهد بود. شاخص کل به عنوان معیاری نسبت به اندازه شرکت پذیرفته شده در بورس سنجیده می شود. شاخص کل از ابتدای سال تا انتهای سال محاسبه می شود.

مهمترین تفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن در ارزیابی تغییرات قیمت و سود سهام شرکت ها در بورس به شمار می رود. برای این که بخواهیم شاخص کل بورس را محاسبه کنیم، باید به سراغ شرکت های بزرگی که در بازار بورس فعالیت دارند برویم. در حالی که شاخص هم وزن مربوط به تمامی شرکت هایی است که در این بازار مورد معامله قرار می گیرند.

شاخص هم وزن ، عاملی متفاوت در بازار بورس ایران

در شاخص هم وزن، سهام شرکت ها با قیمتی مساوی اندازه گیری می شود. افزایش سرمایه شرکت بر این شاخص تاثیری ندارند و قرارگیری یا حذف شرکت و تقسیم سود نقدی شرکت در شاخص هم وزن تاثیرگذار است. در این شاخص اندازه شرکت مهم نبوده و نوسانات معاملاتی شرکت ها بر این شاخص تاثیر می گذارد. این شاخص نشان دهنده وضعیت کلی بازار بورس است. اگر وضعیت معاملات منفی باشد در این صورت شاخص کل، مثبت ولی در این شاخص منفی خواهد بود.

نمودار شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل متفاوت است
تفاوت شاخص هم وزن و شاخص کل

ارزش شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس تفاوت فاحش هر دو شاخص را نشان می دهد و با این شاخص می توان تفاوت سهام های کوچک و بزرگ را می توان تشخیص داد. در شاخص هم وزن ارزش سهام همه شرکت ها یکسان در نظر گرفته می شود. تحلیل گران بازار بورس با این شاخص می توانند به راحتی این نوع بازار را تحلیل کنند.

با شاخص هم وزن می توان ارزش سهام شرکت ها را تحلیل کرد و هر چقدر این شاخص مثبت و بزرگ باشد به همان اندازه می تواند در بازار بورس تاثیرگذار باشد. این شاخص منفی نشان دهنده بازدهی کمتر ارزش شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس است. شاخص هم وزن مثبت به معنای رشد بازدهی سهام شرکت ها است. با کمی دقت متوجه می شویم که شاخص کل معیار مناسبی برای سنجش بازار بورس نیست ولی شاخص هم وزن، ارزش سهام شرکت ها نشان می دهد ولی شاخص کل هرگز شاخص مناسبی برای ارزیابی قیمت های بورس ایران نیست.

مهمترین تفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن در چیست؟

*شاخص کل به اندازه و وزن سهام شرکت های بزرگ وابسته است، در حالی که شاخص هم وزن به صورت یکسان سرمایه تمامی شرکت ها را دربر می گیرد.
*در صورتی که تنها برخی از شرکت های بزرگ بورس بازدهی منفی داشته باشند، می توانند شاخص کل را منفی کنند. یا بلاعکس. اما در شاخص هم وزن میزان بازدهی شرکت ها بدون در نظر گرفتن میزان سرمایه شرکت در بورس مورد اهمیت است.

پس با این تفاسیر در مورد تفاوت شاخص کل و شاخص هم وزن باید بگوییم اگر بیش از نیمی از شرکت های بازار بورس بازدهی منفی داشته باشند، شاخص هم وزن هم منفی می شود. یا اگر بیش از نیمی از شرکت های بازار بورس بازدهی مثبتی داشته باشند، شاخص هم وزن مثبت می شود.
در حالی که شاخص کل وابسته به تنها چند شرکت بزرگ در بورس می باشد. که اگر آنها بازدهی مثبتی داشته باشند، شاخص کل مثبت و اگر بازدهی منفی داشته باشند، شاخص کل منفی می شود.

روند شاخص هم وزن و شاخص کل

شاخص کل روند صعودی داشته در حالی که این شاخص یک سیر مثبت را طی می کند و البته این سخن به معنای رشد شرکت ها در بازار بورس نیست. با این شاخص می توان رشد بازار را سنجید. مثبت بودن ارزش سهام شرکت ها باعث می شود که شاخص کل مثبت باشد ولی در شاخص هم وزن، بازدهی شرکت ها عامل تعیین کننده بوده و کل سرمایه شرکت نمی تواند عامل تاثیرگذاری باشد.


[ بازدید : 272 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ ] [ 15:45 ] [ سارا بیات ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]