درباره اضطراب اجتماعی چه می دانید


آیا هنگامی که در موقعیت‌های اجتماعی، مهمانی‌ها و یا در جمع‌های دوستانه قرار می‌گیرید به شدت احساس ناراحتی و بی‌قراری می‌کنید؟ به طوری که از انجام فعالیت‌های ساده نیز باز می‌مانید؟ بله درست است که همه ما تا به حال احساس عصبی یا ناراحت بودن در یک موقعیت اجتماعی را تجربه کرده‌ایم. احتمالا شما نیز مانند من پیش از ملاقات فردی مهم با دست‌های عرق کرده خود رو‌به‌رو شده‌اید و خب این اصلا غیرعادی نیست. طبیعی است که در برخی شرایط اجتماعی احساس اضطراب کنیم. به عنوان مثال، با نزدیک شدن به تاریخ ارائه درس یا سخنرانی در جمع ممکن است احساس کنید لشکری از پروانه‌ها درون معده شما به پرواز در آمده‌اند. اما در اختلال اضطراب اجتماعی (که به آن هراس اجتماعی و فوبیای اجتماعی نیز گفته می‌شود) تعاملات روزمره، باعث بروز اضطراب، ترس، خجالت و… می‌شود زیرا فرد می‌ترسد از طرف دیگران مورد بررسی یا داوری قرار بگیرد.

اضطراب چیست؟

اضطراب چیست ؟

بهتر است پیش از پرداختن به اضطراب اجتماعی با مفهوم خود اضطراب آشنا شویم. اضطراب یک احساس طبیعی و اغلب سالم است. با این حال، هنگامی که یک فرد مرتباً احساس اضطراب کند، ممکن است به یک اختلال دچار شده باشد. اختلالات اضطرابی نوعی از مشکلات سلامت روان هستند که منجر به بیش از حد عصبی شدن، ترس، دلهره و نگرانی می‌شوند.

این اختلالات چگونگی پردازش احساسات و رفتار افراد را تغییر می‌دهند، همچنین باعث بروز علائم جسمی می‌شوند. اضطراب خفیف ممکن است نگران کننده نباشد اما اضطراب شدید می‌تواند زندگی روزمره را به طور جدی تحت شعاع خود قرار دهد.


اختلالات اضطرابی 40 میلیون نفر را تنها در ایالات متحده تحت تأثیر قرار داده‌اند. این بیماری شایع‌ترین گروه بیماری‌های روانی در کشورهاست. با این حال، تنها 36.9 درصد از مبتلایان به اختلال اضطراب، تحت درمان قرار می‌گیرند.

برخی از علائم عمومی اضطراب:

  • بی‌قراری و احساس آشفتگی
  • احساس نگرانی خارج از کنترل
  • افزایش تحریک پذیری
  • عدم توانایی تمرکز
  • مشکلات خواب


انواع اضطراب

کتابچه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات سلامت روانی، اختلالات اضطرابی را به چندین نوع اصلی طبقه بندی می‌کند. در نسخه‌های قبلی این کتاب، اختلالات اضطرابی شامل اختلال وسواس اجباری (OCD)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و همچنین اختلال استرس حاد بود. اکنون اختلالات اضطرابی شامل موارد زیر است که اختلال اضطراب اجتماعی نیز یکی از آن‌هاست:

انواع اضطراب
  • اختلال پانیک: حملات زودگذر یا ناگهانی وحشت و اضطراب شدید، نشان دهنده اختلال هراس یا پانیک هستند. این حملات می‌توانند به لرزش، گیجی، سرگیجه، حالت تهوع و مشکلات تنفسی منجر شوند. بعد از 10 دقیقه اوج حمله پانیک رخ می‌دهد و به سرعت تشدید می‌شود. با این حال، این حمله ممکن است ساعت‌ها طول بکشد.
  • فوبیای خاص: این مشکل یک ترس غیر منطقی و اجتناب از یک موضوع یا موقعیت خاص است. فوبیاها مانند سایر اختلالات اضطرابی نیستند، زیرا از یک دلیل خاص نشات می‌گیرند.
  • هراس از مکان‌های باز: فرد مبتلا به این نوع فوبیا ممکن است از ترک خانه خود، استفاده از آسانسور و وسایل حمل و نقل عمومی بیم داشته باشد.
  • سکوت انتخابی: احتمالا تا به حال نام این نوع از اضطراب به گوش‌تان نرسیده است. سکوت انتخابی نوعی اضطراب است که برخی از کودکان آن را تجربه می‌کنند که در آن قادر به صحبت در مکان‌ها یا زمینه‌های خاصی نیستند، حتی ممکن است مهارت‌های ارتباطی کلامی بسیار خوبی نیز داشته باشند. این مشکل مربوط به اضطراب اجتماعی می‌شود.
  • فوبیای اجتماعی: که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای خواندن ادامه این مطلب به سایت زوم لایف مراجعه کنید:

https://www.zoomlif.com/psychology/individual-management/social-anxiety/


[ بازدید : 288 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ ] [ 16:58 ] [ سارا بیات ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]